Destination Sundsvall är ett samarbete mellan de tre kommunerna i Medelpad: Sundsvall, Timrå och Ånge. Kommunerna har en gemensam målsättning att genom samverkan utveckla och stärka besöksnäringen i Sundsvall, Timrå och Ånge. I september 2022 upphandlades RSD med ett team på fyra personer för att ta fram en förstudie för detta arbete vars slutrapport planeras användas som underlag för beslut om organisation och fortsatt arbete avseende utveckling av besöksnäringen i Sundsvall, Timrå och Ånge.
Under hösten har en insiktsplattform tagits fram och utifrån den har slutsatser dragits och rekommendationer tagits fram. Med de rekommendationer och förändringar som föreslås konstateras i rapporten att det finns stora möjligheter till en växande besöksnäring som en viktig del av hela regionens utveckling och tillväxt
Rapportens rekommendationer kan sammanfattas i tre punkter:
• Skapa en organisering med både offentligt förvaltning och en ekonomisk förening. Näringslivets engagemang är avgörande för destinationens framgång. Näringslivets kraft föreslås kanaliseras genom en ekonomisk förening där företagen uppmuntras till samverkan. En DMO (Destination Management Organisation) för de tre kommunerna placeras i Sundsvalls kommuns förvaltning medan den ekonomiska föreningens medlemmar i huvudsak består av företag.
• Marknadsför hela destinationen
Staden Sundsvall är den självklara medelpunkten i destinationen. Området blir än mer intressant om hela destinationen marknadsförs med kringliggande utbud av övriga mindre orter och landsbygd med upplevelser med vildmark, berg och hav.
• En del av Medelpad
Ett gemensamt paraply som adderas till destinationsvarumärket kan stärka stoltheten, bidra till utveckling och göra att fler vill rekommendera varandra. Ett paraply som kan accepteras av alla, kännas relevant och locka många att vilja vara en del av. Ett inkluderande paraply där näringslivet och kommunerna känner engagemang och tillsammans är En del av Medelpad